7 Aralık 2007

Adidas Turkcell'den fikir mi çaldı? - CEM ARGUN




Reklam Yazıları platformunda en başından beri iğneyi kendimize batırıp, "şu işi burdan çalmışız, bu işi ordan almışız" tartışmaları yaptık. Türk reklamcısının fikir yankesiciliği eğilimini eleştirdik. Ama kopya, taklit, arak söz konusu olunca "çuvaldızı hak eden" bizden ileri bir memleket var: elbette Çin.

30 Kasım'da yayına giren ve 180/TBWA ajansı tarafından Adidas için hazırlanan "Beijing 2008 / On the shoulder of giants" kampanyasını bir yerlerden fazlasıyla gözünüz ısıracak. Çok değil bundan bir kaç hafta önce Euro 2008 elemeleri ve finaller için Markom LeoBurnett tarafından Turkcell için hazırlanan Milli Takım kampanyasının neredeyse aynısı...


İtiraf etmeliyim ki kampanyayı ilk gördüğümde fikri çok beğenmiş, ancak yapım kalitesinde bir tuhaflık hissetmiştim. Turkcell kampanyası kaliteli gözükmesine rağmen artistik olarak daha etkileyici olabilirdi. Yakın planda kör gözün parmağına tribündeki/sahadaki taraftar eşleşmesi, bazı şut sahnelerindeki dengesizlik filmin zorlama taraflarıydı... My Lady d'Arbanville'de duygusal ve etkileyici olmakla beraber konuyla alakasız bir melodiydi.



Çin işi takliti yapım kalitesi açısından daha evrensel, daha artistik, daha sportif, daha olimpik kısacası daha etkileyici buldum. Orijinal Turkcell kampanyasındaysa milli duygular ön plana çıkıyordu ve çok da objektif olamazdık...

Şimdi hafiyelik yapmadan edemiyorum. Çinliler bu işi "multiple discovery" ile mi açıklar? Yoksa fikir alenen ç.alıntı mıdır? Yayın tarihi itibarıyla Turkcell ve Markom Leo Burnett orijinal fikir sahibi gibi gözüküyor. Yine de bir ihtimal daha var: Archive ve Shots müdavimleri için ev ödevi vereyim. Bu fikrin daha önce kullanılıp kullanılmadığını araştırsınlar... Umarım Markom/LeoBurnett fikri çalınan ajans konumunu korur. :)

Cem ARGUN.-

Etiketler: 180/TBWA, Adidas, Beijing 2008, Euro 2008, Markom Leo Burnett, Olimpiyatlar, Turkcell, Türkiye, Çin

1 yorum:

f.i.k.i.r.b.a.z dedi ki...

Fikrin çıkış noktası aynı, prodüksiyonu daha kaliteli. Sanırım bilgisayar ortamında yoğun bir çalışmaya girmişler ancak Turkcell işinin daha samimi olduğunu düşünüyorum.

Aralarında konsept olarak şöyle br farklılık var. Türkiye'deki filmde Türk insanının milli duygularına yönelen, takımını gönülden destekleyen 70 milyon insanın olduğunu söylerken; Adidas bunu Çin olimpiyatlarındaki sporcuların imkânsızı başarabileceğini ve bunu seyirciyle bir bütün olarak yapabileceğini söylüyor. Yani her zamanki gibi 'Impossible is nothing' mottosuyla durumu kurtarıyor.

Her ne olursa olsun bunun orjinal fikri Markom/Leo Burnett'ten çıkmıştır ve bunun her platformda dikkate alınması gerektiği kanısındayım.

Sevgiler...