1 Kasım 2007

Gelecekte medya olmak Bölüm - 2 - Burak Evren

Portallerin geleceği kendi özlerine dönerek topluluğu bir arada tutabilecek yapıları geliştirmek, kullancıya akışkanlık ve özgürlük verebilecek tüm araç gereci onun emrine sunmak ve onu bu geniş dünya ile mümkün olduğunca kuvvetli ilişkilendirmekte yatıyor. Kullanıcının karşılaştığı her engelin sizi terk etmesi için yeni bir neden yarattığını göz ardı etmemek lazım.

Özdeki tartışmaya geri döndüğümüzde özellikle web 2.0 ve ileride büyük yatırım isteyecek web 3.0 dan para kazanmanın yolu nedir sorusu tekrar karşımıza çıkıyor. Buna pek çok insan cevap arıyor ama cevap yine işin temelinde yatıyor. İnsanlar paralarını bir yerlerde bulunmak, görünmek ve ilişkiye geçmek için harcıyorlar. Onları ne kadar iyi yönetiyorsanız, birbirlerine bağlayacak yan hizmetleri yaratıyorsanız başarılı olma şansınız o kadar yüksek. Nihayetinde web 2.0 temelde paylaşmaya, etiketlemeye, hafif programlamaya ve iletkinliğe bağlı bir yapı. Reklamın servisinden, kişiler arası kontak kurmaya kadar pekçok fonksiyon bildiğimiz programlama ağırlığından uzak , çok platformlu programlamayla desteklenebilmektedir. Bu durumda web 2.0 paraya zaten hızla dönüşmeye başlamıştır. Reklam uygulamaları içerisinde yaratılan yeni fırsatlardan Facebook’a , Youtube’dan Zillow’a kadar pek çok farklı servis, aynı düşünce çerçevesinde kullanıcıyı bir site etrafında toplamaktadırlar.

Çok yakında bugün bilinen portal yapıları yukarıda saydığım sebeplerle kabuk değiştirecek, değişime ayak uydurmakta güçlük çekenler, tarih sayfalarında yerini alırken finansal olarak sağlam durumlarda olanlar, bugünkü hallerinden çok farklı şekiller alacak. Tek marka veya şemsiye altında müşteriye her malzemeyi sunma fikri son bulmuştur. Her konu kendi uzmanlığı içerisinde kullanıcının talebine göre şekil alacaktır. Yahoo’nun delicious’ı kendi siteleri arasına katmaması , yaptığı tüm yeni yatırımları site dışında tutmaya çalışması bu fikrin ürünleridir. Microsoft Facebook içerisine küçük hissedar olarak girip, buradaki devasa kullanıcı tabanı, gelir potansiyeli ve reklam potansiyelini kendine katmaktan daha çok bu yapıdan maksimum faydayı dışarıda tutarak sağlamayı düşünmektedir. Ebay gibi başarılı e-ticaret örnekleri, Craig’s List gibi başarılı ilan sitesi örneklerini dışarıda tutarak, burada sağlanan veritabanından ve deneyimden maksimum faydayı sağlamaktadırlar.

Konunun daha derinine incelenmesinde yukarıda bahsedilen sitelerin hiçbirinin temel bir fonksiyon yerine getirmek üzere kurulmadığını aslında bir sosyal yapı üzerinde yürüdüğünü rahatlıkla görebilirsiniz. Ülkemiz ve ülkemiz yatırımcısı henüz bu trendleri 5 sene geriden takip ediyor. Facebook gibi örneklerin bu kadar kısa sürede bu büyük başarıyı yakalamalarında Türkiye’de yaşanan yaratıcı girişimci eksikliğinin ve paralı ama yaratıcılığı eksik patron medyasının yeri çok büyük.

Maalasef girişimciler, fikirlerini nakite çevirebilecek yatırım iklimini bu ülkede bulamamaktalar. Umarız bu durum kısa sürede girişimciler ve yaratıcılar lehine değişir.

Bu konu kısa bir aradan sonra devam edecek.

Hiç yorum yok: