10 Aralık 2009

Ben Koltukta Uyurum

Moda reklamlarının nesi yorumlanabilir diyeceksiniz...Yorumlanamayan, anlam aranmayan, "genelde" tek görevi güzel görünmek olan, sadece bir konsept bulup onu dilediğinizce uçup çarpıcı bir şekilde yorumlamak dışında bir ihtiyacı olmayan bu markalar grubuna sanırım moda markalarıyla birlikte parfüm markaları da giriyor. Ama benim konum moda ve bundan sonra benden moda markaları reklamlarına dair yazılar okuyacaksınız. Alttan üstten sağdan soldan her yerden yorumlayacağım, yorumlamazsam aklıma takılanları, kafayı bozduklarımı paylaşacağım.

Bu kadar tanıtım yeter, konuya girelim hemen. Bu sezon koleksiyonlarının ilanlarına baktığımızda öyle belli temalara ayrılmış durumda ki markalar, sıkıntıdan çatlayabilirim. Otlakta Bir Gün temalısını mı istersiniz, parası olmadığı için doğrudan defile çekimlerini kullananları mı? İnanın tüm bu temalar ve ilanlarla ilgili ahkam kesmek için sabredemiyorum ama bir tema var ki bugünü özel olarak ona ayırmak istedim.

Bu temaya isim bulmaya çalışırken zorlandığımı kabul etmeliyim. Hani o brief’lerde sık sık kullandığımız “Akla İlk Gelen Yol” var ya, önce onları eledim – ki bazıları şunlardı:

· Kral Koltuğu (zorlamaydı)

· Bir Koltukta Bir Karpuz (çok seksist bir fikirdi)

· Koltuk üstü (koltuk altı? ter kokusu? ı-ıh)

· Koltuk Sevdası (gerçekten akla ilk gelen yoldu!)

“Ben Koltukta Uyurum” ise esprili, beklenmedik ve ilanların sıkıcılığını yansıtan doğru bir ifade. Bu sezon elinize herhangi bir kadın dergisini alıp karıştırın. 2 sayfada bir koltukta yatan bir ünlüye rastlamazsanız bir koltuk bulup beni rezil edecek bir fotoğraf size borcum olsun!

Balenciaga ilanında Jennifer Connelly’nin pozu o kadar eğreti ki bu gece o koltukta uyuyamayacağı kesin. Zaten koltuğa da sığmıyor.

Madonna’yı Louis Vuitton ilanlarında kimi zaman tekli kimi zaman çift kişilik koltuklarda görmek mümkün. Art diretör değilim ama kullanılan tekniğin ürünleri pazarladığını söyleyemeyeceğim. Bu bir moda ilanı yahu!


Scarlett Johanson’un yan gelip yattığı Mango ilanındaysa aklıma gelen tek düşünce, “ayakkabılarımı, mantomu tam giymiş çıkıyordum ki resmen koltuğun beni çağırdığını duydum. İnanabiliyor musun?”

LK Bennett ilanı da Mango’nunki kadar anlamsız ama ondan edepli olduğu kesin. Ayakkabılarını giyen koltuğa mı fırlıyor ne?

Beymen ilanlarında da koltukta ayılıp bayılan hatunlar görmek mümkün. Ancak söylemeliyim ki bu konsepti en doğru kullanan marka Beymen olmuş. Bunun için fotoğrafların stylistini kutlamak lazım. Geceliği andıran gece elbiseleri, yatağı andıran saten koltuk kumaşı ve ayakkabıların görünmemesi saçma bir şekilde ayakkabıları ve mantosuyla koltuğun tekinde göz süzüp duran bir kadın yerine gerçekten birilerini baştan çıkarmaya çalışan bir hatun görüntüsü yaratmayı sağlamış. Eğer birileri bir koltukta poz verecekse bir anlamı olmalı, üstüne bir de göz süzecekse flörtten ya da uyumak üzere olmaktan başka bir şey gelmiyor aklıma.


Ancak bir marka var ki tüm saçmalığına rağmen – ayakkabılar, çantalar, mantolar, kediler, içine sığılmayan, hem de beyaz koltuklar – bir moda ilanında koltuk kullanımı kategorisinde kristallere layık. En azından benim gönlümde... O ne ışık, o ne renkli olmasına rağmen siyah-beyaz efekt, o ne sanatsallık, o ne gönderme, o kediler de ne? Evet, kazanan Lanvin Sonbahar/Kış 2009 ilanları.



Arada bu fuzuli moda markaları reklam yazılarında buluşmak üzere. Ya ben modayı çok seviyorum, moda reklamları dışında modaya dair daha fazlasını, daha da alakasızını okumak istiyorum diyorsanız da buyrun buraya. Ama ilgilenmeyenler için zaten hep burada olacağım ve sadece moda reklamlarıyla ilgili yazacağım.

Hiç yorum yok: