6 Haziran 2008

Bu reklamlarla bence gruptan çıkamayız! - Cem ARGUN.-

Garanti Türko
İsmi oldukça zorlama. Adeta "12 Dev Adam" başarısının arayışı içerisinde... Ama olmamış, bizi bize anlatmak için çok dışardan bakan, küçümseyici bir ses tonu var. Sonuçta reklam bize yapılıyor, Avrupa'ya değil. Türko'yu duyacaklarsa muhtemelen sadece bizler olacağız...

İsimden öte film son derece saldırgan ve vahşi. Bana ziyadesiyle Dünya Kupası'na gidemediğimiz ve ceza aldığımız İsviçre maçı sonrasını anımsatıyor. Filmin içinde bolca Fatih Terim agresyonu mevcut. 2-3 yıl önce İsviçre Milli Takımı'nı körükte küfürlerle karşılayan taraftar Türko'lar gibi... Araya parça olarak atılan kalpler, kalplere takılı borular işi daha da sunileştirmiş. Milli Takım olmuş mu size vahşet makinesi. Kalbimizi, ruhumuzu sökmüşler, kötü canavarlara takmışlar.

Aslında, film bizi, gerçekleri yansıtmıyor değil. Söz konusu futbol olunca bu kadar öfke ve nefret doluyuz. Bu asla sadece bir oyun değil, milli bir savaş. Oysa en çok ihtiyacımız olduğu zamanda kimse fair play'den, olimpik ruhtan bahsetmiyor. Karakterler kötü, film tamamen Dark Side ve Darth Wader tarafında. "Eyvah Anneciğim Türkolar geliyor!" Oysa biz hep "İyiler her zaman kazanır." diye biliyorduk.

Benim kadar fanatik taraftar yoktur (hem Garanti müşterisi, hem de futbol müşterisi olarak) , ama bu film bence Garanti markasına yakışmıyor. Sucu çocuğu ve o ruhu çok ama çok özlüyorum.

TT-Net ANA Sponsor
Anneleri "senin ağzını caaart diye yırtarım" şeklinde mahalle kavgasına tutuşturmak, hiç mi hiç olmamış. "ANA sponsor için ANNE'leri oynatalım" gibi iyi bir fikri ezmiş, adeta ayaklar altına almış.

Bu arada filmin Ttnet'le uzaktan yakından ilgisi yok. Belli ki ajans önce Türk Telekom için yazmış. Ancak son dakikada sanki Ana ve İletişim Sponsoru Turkcell posta koymuş ve ana sponsor doğrudan rakip olmayan TTNet olmak zorunda kalmış. Hoş bu filmin de Telekom'la bir ilgisi yok ama, diğer fikir muhtemelen "ana-oğul videofon" fikri olduğu için iş bu ikinci fikre kalmış olabilir.

Markaya katkısı sıfır. TV izleyicisi olan büyük çoğunluk Ttnet nedir belki onu bile bilmiyor. Türk Telekom'u biliyor, ADSL'i biliyor, interneti biliyor, ama Ttnet bence arada derede yarım kalmış bir marka projesi. Reklamın iyi yanı Ttnet'in sanki tek başına ANA sponsormuş gibi algılanmasını sağlıyor. Daha söylenecek çok şey var ya...

Coca-Cola
Bence en basit ve etkili çözüm bu gözüküyor. Büyük fikir değil, ama işe yarıyor. Taraftar psikolojisinden anlayanlar, bilindik melodilerin üzerine tezahürat yapmanın önemini bilir. Stadlardaki bütün büyük tezahüratlar tanınan ve meşhur melodilerin üzerinedir. Herkes hatırlasın ve haykırsın diye. Yine de objelere takılan kol hareketleri daha iyi işlenebilirmiş, sanki biraz amatör duruyor...

Turkcell
Koskoca Turkcell Euro 2008 fırsatını eski filmle geçiştirmiş. Olacak iş değil. Futbolcuların yarısı kadroda yok, formalar değişti. Bu fikir geliştirilip, daha iyi bir prodüksiyonla devam edilmeliymiş. Bu filmle ilgili görüşlerimi daha önce yine burada yazmıştım. Adidas'ın "Bejing 2008" kampanyası bire bir bu fikirle aynıydı. Turkcell çok önce yayına girmesine rağmen, Adidas'ın prodüksiyonu çok çok daha kaliteliydi. Sanırım bu Turkcell filminde beni en çok rahatsız eden kare Mehmet Aurelio'nun zorlama rövoşotasında topun kaval kemiğine denk gelmesi... İyi bir fikrin kötü prodüksiyon ve "esas fırsatın kaçırılması" sebebiyle ziyan olduğu kanısındayım.

Maç günleri gazetelerde ve TV'lerde çıkan "milli takıma başarılar dileriz" ilan ve reklamlarını asla eleştirmeyeceğim. Onlar bence görece çok daha yaratıcı.

Cem ARGUN.-

Hiç yorum yok: