Memleket kriz havasına girmişken böyle yazılar yazmak pek huyum olmasa da yazacağım.
Reklam verenin aklını anlamaya çalışıyorum. Yanında da biraz planlama ajanslarını. Anladım müşterilerimiz sanal dünyayı geçten ve geriden takip etmekteydiler. Herkes köşesinde gazete-tv ve outdoor’dan oluşan (sinema ile derginin hakkını yemeyelim) küçük dünyalarında mutlu mesut yaşıyorlardı. Sonra insanlar Facebook’dan, Mynet’e Youtube’a uzanan bir seri ismi duymaya başladılar. Terlikçilerin bedava tv varmış reklam yapalım hesabı sanal dünyaya daldılar. Kimsenin aklına biz neden bunu yapıyoruz sorusu da gelmediği için gazete planı yapar gibi internet planı yapmaya başladılar. E bu boşluğu doldurmaya hazır Türkiyemin iri mecaraları da pv (page view) diye birşey keşfettiklerinden, bastılar mı galerileri internete, al gözüm seyreyle Sakarya Meydan Muharabesi. Kim neyi, niye yaptı? Bir türlü anlamadık. Sığ finans piyasamızın alçak para rakımında, yeni fikirler de başlamadan öldüğü veya kasıtlı olarak öldürüldüğü için de bu düzene mahkum kaldık.
Son durumu açıklıyorum. Internette yaratıcı fikir ve iyi proje : 0 – göbeği büyük gazeteciden dönme sonradan yapma internet: 5. Tam aranılan skor. FB medyası varya bir de Facebook medyamız var bizim. Başka haber yok. Kimin fotosu nerde. Alooo günaydın ya. O iş bitti yaaaa.
İşin amele boyutunu geçtim çoktan, onu sağır sultanlar duydu. Hatta Recep İvedik bu yaz filminde defalarca açıkladı fakat bu arada sizin paralar uçuştu havalarda. Performans dedik, video dedik, hedefleme dedik dinleyen çıkmadı. Ama bu bayram kararlıyım 3 gece camide yatıp dua edeceğim. Allahtan reklam verenlere ve planlama ajanslarına akıl fikir ihsan etmesini isteyeceğim. Her konuda olduğu gibi bu konuda da iş Allaha kaldı. Vallahi Allahın sabrı kalmadı artık bize akıl vermekten ama bizim insanımız hala inatla bildiği yoldan yürümeye devam etmekte.
Kardeşim önüne bir plan geliyor. 5 mecra, birbirinin aynısı, demiyormusun, ya bu memlekette var 25 milyon internet kullanıcısı bunların işi gücü yok galeri mi geziyorlar diye. Veya bu adamlar anlık mesaj (IM) servisi kullanırken reklam mı tıklıyorlar yoksa etraflarıyla sohbet mi ediyorlar. Yoksa bende mi bir tuhaflık var? Bu kadar sektörün içinde kaldıktan sonra defolarını görünce söylemek mi zoruma gidiyor? Yoksa kimse “Kral Çıplak” diyemediği için mi bu haldeyiz? Yıllarca arkasına takıldığımız 2 film yapıp ilah edilen kreatif direktörler gibi internet gurusu olmuş adamları görmekten mi yoruldum nedir?
Üstümde sonbahar yorgunluğu var. El oğlu internette para harca, aklını kullan, mecranı iyi planla diye bas bas bağırırken, Dow Jones du, Nikkei’ydi indeksleri ezberden bilen pazarlama dehaları neden iş planlamaya gelince bir anda yurdumun insanı oluyorlar anlamıyorum. Yoksa aslında bu durum bizim tipik Türk’lük vaziyetimizden mi kaynaklanmakta? Jöz Türk oluruz ama maçoluktan vazgeçmeyiz. İngilizce konuşur, en iyi üniversitelere gideriz ama Türkiye’ye gelince Türk patron havasına gireriz. E atalar boşuna söylemiyor. Eşeğe altın semer vurmuşlar, eşşek yine eşşek. E internet işi babadan anadan “inherited” gelmiyor. Dolarlar anadan babadan öyle geliyor ama maalesef yetenek ve iş aklı biraz insanın kendisinde oluyor. Ya kim alınırsa alınsın umrumda mı, olanı söyleyince alınacak birileri varsa, o da malumun ilanı olur.
İşte orjinal konuya geri dönüyorum. FB yok, bitti, uyanın, gazete sitelerinde internet yayıncılığı olmaz. Merak eden Amerika’ya, İngiltere’ye, Batı Avrupa’ya baksın Gazete siteleri bizim gibi 30 sene geriden gelen ülkelerde popüler. Diğerleri de adam gibi gazetecilik yapıyorlar. Foto (ne olduğu belli o fotoların) galerisiyle patlamıyorlar.
Bir de sözde planlama ajanslarına notum var. Planlama yapmak, biraz trafik biraz kullanıcı adedi koymakla olmuyor. Hedefler, sadece para kazanmak üzerinde olunca malesesef işin kalitesi de pazarcının yaptığı karpuz sergisinden iyi olmuyor. Karpuzların hepsi aynı, kiloları farklı ama mevsim bittiği zaman enginar satmak zorunda kalabilirisiniz. Bu da sizi diğerlerinden ayırt etmez. Bilgiye ve akla yatırım yapmanın tam sırasıdır.
Benden söylemesi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder